Ongevraagd bellen, mag dat?

Wie kent het niet, ongewenste telemarketingbelletjes van bedrijven die keer op keer je iets proberen aan te smeren… De klachten over ongewenste telemarketing stromen tegenwoordig letterlijk binnen.

In 2020 is dit verhoudingsgewijs verdriedubbeld ten opzichte van 2019 naar ruim 3700 meldingen. Mede door het feit dat er nu steeds meer vanuit huis wordt gewerkt, waarmee de toegankelijkheid tot werkend Nederland is vergroot, zien telemarketeers hun langverwachte kans schoon, dit tot ergernis toe van de consumenten. Maar mag dit?

Wijziging Telecommunicatiewet

Door de gewijzigde Telecommunicatiewet per 1 juli 2021 moeten bedrijven tegenwoordig toestemming hebben om consumenten te mogen bellen, om zodoende hun product of dienst aan te bieden. De wet geldt voor organisaties met commerciële-, ideële- of charitatieve doelen die aan telemarketing doen, en biedt bescherming aan natuurlijke personen (consumenten, eenmanszaken, een CV, een VOF, of een maatschap) die nog geen klant zijn.

Volgens de nieuwe wetgeving mogen bedrijven of goede doelen alleen bellen bij de volgende gevallen:

  • De consument heeft toestemming gegeven;
  • De consument is klant van het bedrijf, of is klant geweest in de afgelopen 3 jaar;
  • De consument is donateur van het goede doel, heeft vrijwilligerswerk gedaan of is bij een bijeenkomst aanwezig geweest.

Verder geldt voor de telemarketeers een strikte conditie waaraan ze zich moeten houden:

  • Een bedrijf of goed doel mag mensen niet onder druk zetten om toestemming te geven;
  • Het moet duidelijk zijn voor welke producten of diensten de toestemming geldt (en voor hoelang);
  • Anoniem bellen mag niet meer. Het telefoonnummer van de organisatie moet zichtbaar zijn;
  • Het gebruik van vooraf aangevinkte vakjes is niet toegestaan;
  • De consument moet de toestemming makkelijk kunnen intrekken.

Bel-me-niet Register

Door de gewijzigde Telecommunicatiewet is hiermee Het Bel-me-niet Register opgeheven. Consumenten probeerde zichzelf te beschermen tegen ongewenste telemarketingbelletjes door hun telefoonnummer aan dit register toe te voegen. Tevergeefs… het systeem bleek niet waterdicht te zijn, waardoor consumenten nog steeds gebeld werden.

Bij het niet naleven van bovenstaande voorwaarden kunnen de toezichthouders van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) sancties opleggen om bedrijven te houden aan deze nieuwe -en als je het aan mij vraagt- verbeterende wetgeving!

Op de hoogte blijven?

Wilt u op de hoogte blijven van wetswijzigingen, schrijf u dan in op onze nieuwsbrief:

Winkelwagen
Click to access the login or register cheese
Scroll naar boven