Hieronder vindt u in deze FAQ Accountancy & belastingadvies de veel gestelde vragen met antwoorden. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op!
De AA-Accountant is een onafhankelijke, betrouwbare en in het midden- en kleinbedrijf gespecialiseerde accountant, die ondernemingen ondersteunt bij het voeren van de administratie, het samenstellen van de jaarrekening, die jaarrekeningen beoordeelt of controleert en vervolgens een verklaring afgeeft. Een verklaring die ondernemers het zaken doen aanzienlijk makkelijker maakt. Ook voor advies over bedrijfseconomische, fiscale en juridische zaken en automatisering wenden ondernemers zich tot hun AA-Accountant.
Als ondernemer ben je wettelijk verplicht een goede administratie bij te houden en te bewaren. Een goede administratie geeft inzicht in je financiële positie van je onderneming en kan als stuurmiddel voor je onderneming fungeren.
Er zijn geen vereiste gesteld aan de vorm. Het is goed mogelijk om een kleine administratie zelf in Excel bij te houden. Als het groter wordt adviseren wij klanten meestal een boekhoudpakket aan te schaffen of het uit te besteden. Wij verzorgen voor veel klanten maandelijks of per kwartaal de administratie.
U doet de btw-aangifte per maand, kwartaal of jaar. De Belastingdienst beoordeelt uw onderneming en geeft aan hoe vaak de aangifte gedaan moet worden. Onze accountants en adviseurs zorgen ervoor dat uw aangifte op tijd wordt gedaan. Een btw-aangifte die te laat binnenkomt, levert veelal een boete van de Belastingdienst op.
Een besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid (BV) moet bij notariële akte worden opgericht door een notaris. De akte van oprichting bevat de statuten van de vennootschap. In de statuten van de BV staat wie de oprichters, bestuurders en aandeelhouders van de BV zijn. Daarnaast is in de statuten ook het aandelenkapitaal opgenomen.
Om een BV op te richten heeft de notaris de volgende gegevens nodig:
• De doelomschrijving van de BV;
• Het aandelenkapitaal van de BV;
• Wie de oprichters zijn;
• Wie de bestuurders worden;
• Wie de aandeelhouders worden;
• Geldige legitimatiebewijzen van bovengenoemde personen.
De fiscale verplichtingen verschillen van ondernemer tot ondernemer. Daarom wijzen we hier alleen op de belastingen waarmee u als ondernemer te maken kunt krijgen. Als u winst maakt met een eenmanszaak of salaris ontvangt als directeur van een BV, bent u inkomstenbelasting verschuldigd. Het salaris van een directeur/eigenaar van de BV dient een bepaalde minimumomvang te hebben. Als u personeel heeft, krijgt u te maken met loonheffing.
Als u een BV heeft die winst maakt, moet u vennootschapsbelasting betalen over de winst. Verricht u diensten of doet u leveringen, dan krijgt u te maken met BTW. Daarnaast zijn er gemeentelijke belastingen als rioolbelasting en onroerende zaakbelasting en betaalt u houderschapsbelasting voor de bedrijfsauto. Er zijn nog veel meer heffingen. Wilt u weten welke specifiek voor u zijn? Neem dan gerust contact op.
Bij de start van uw bedrijf kiest u een rechtsvorm voor uw onderneming. Deze keuze hoeft niet definitief te zijn. De ondernemingsvorm kan tijdens de looptijd van de onderneming worden aangepast. AAme adviseert u over de rechtsvorm die het past bij de omvang en de risico’s van uw onderneming. Vanzelfsprekend kijken onze adviseurs welke rechtsvorm fiscaal het meest voordelig voor u is. Of u nu een zzp-, mkb- of grootzakelijk bedrijf hebt.
De keuze van de rechtsvorm heeft, zoals reeds gezegd, ook fiscale gevolgen: ondernemingen zonder rechts- persoonlijkheid vallen onder de inkomstenbelasting, terwijl BV’s onder de vennootschapsbelasting vallen. Bij ondernemingen zonder rechtspersoonlijkheid kan de ondernemer gebruik maken van diverse fiscale faciliteiten.
Ja. Niet alleen omdat de wet dat in sommige gevallen voorschrijft, zoals bij rechtspersonen, maar ook omdat het nuttig is. Een jaarrekening is het jaarlijkse sluitstuk van de financiële administratie. Zij bestaat uit een balans, een winst-en-verliesrekening en een toelichting.
Op de balans worden meestal aan de activazijde (links) de bedrijfsbezittingen weergegeven. Aan de passivazijde (rechts) worden meestal de schulden en het eigen vermogen opgenomen. Uit de balans leest u dus hoe uw bedrijf er qua bezittingen en schulden voorstaat.
De winst-en-verliesrekening is een weergave van de omzet van het afgelopen (boek)jaar en de kosten die daarvoor zijn gemaakt. Het saldo van omzet en kosten kan positief zijn (winst) of negatief (verlies). De jaarrekening geeft dus inzicht in hoe uw onderneming het afgelopen jaar heeft gedraaid.
Uit de gegevens in de jaarrekening kunnen de zogenoemde ‘kengetallen’ worden afgeleid. Deze verhoudingscijfers maken een vergelijking mogelijk met voorafgaande jaren en met uw branchegenoten. Hoe goed of slecht doet u het ten opzichte van eerdere jaren en vergeleken met collega’s in dezelfde bedrijfstak? De informatie kunt u meewegen bij het nemen van (strategische) beslissingen voor de toekomst van uw onderneming.
De deadline voor het doen van aangifte inkomstenbelasting van 1 mei geldt alleen als u een uitnodigingsbrief van de Belastingdienst heeft ontvangen om uw aangifte inkomstenbelasting in te dienen.
Heeft u geen brief ontvangen? In dat geval heeft u 5 jaar de tijd om aan uw aangifteverplichtingen te voldoen.
Daarnaast is het ook mogelijk om de belastingdienst te verzoeken om uitstel van de indientermijn. Maakt u gebruik van de diensten van een belastingadviseur, zoals AAme Accountants & Belastingadviseurs, dan wordt de indientermijn met één extra jaar verlengd.
Alleen uitgaven voor een opleiding of een studie voor uw (toekomstige) beroep zijn aftrekbaar. Het doel van de studie dient gericht te zijn op het verbeteren en/of vergaren van kennis in directe relatie tot de huidige dienstbetrekking of verandering van positie. Hieronder vallen niet de uitgaven die worden vergoed en tevens geldt geen aftrek indien men aanspraak kan maken op studiefinanciering (of een daarmee vergelijkbare uitkering).
Alleen kosten zoals schoolgeld, boeken, en andere verplicht en voorgeschreven leermiddelen zijn aftrekbaar. De kosten voor een cursus Nederlands, inburgeringscursus, huisvestigingskosten, de aanschaf van een computer etc. zijn niet aftrekbaar. Daarnaast is de maximale aftrek gemaximeerd tot € 15.000 en moet er ook rekening worden gehouden met een drempelbedrag van € 250.
Belangrijk is ook dat alleen de studiekosten van uzelf of van uw fiscale partner aftrekbaar zijn en dus niet van uw eventuele kinderen.
Let op: deze regeling is per 1 januari 2022 vervallen. Hiervoor in de plaats is het STAP-budget gekomen.
Bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap, dan is uw echtgenoot/echtgenote of geregistreerd partner ook uw fiscale partner.
Ook in andere gevallen kunt u fiscaal partner zijn als u samen op hetzelfde adres staat ingeschreven. U moet dan ook aan één van de volgende voorwaarden voldoen:
• U bent allebei meerderjarig en hebt samen een notarieel samenlevingscontract;
• U hebt samen een kind;
• Eén van u heeft een kind van de ander erkend;
• U bent bij een pensioenfonds aangemeld als een pensioenpartner;
• U bent samen eigenaar van een eigen woning waarin u allebei woont;
• U bent allebei meerderjarig en op uw adres staat ook een minderjarig kind van 1 van u beiden ingeschreven (samengesteld gezin);
• U was het jaar ervoor al fiscaal partners.
Heeft u een sterk wisselend inkomen? Met behulp van de middelingsregeling wordt u inkomen van drie opeenvolgende jaren evenredig over deze jaren verdeeld. Vervolgens wordt de verschuldigde inkomstenbelasting over deze drie jaren opnieuw berekend. Zijn de nieuw berekende belastingbedragen lager dan die van de eerder opgelegde aanslagen, dan heeft u recht op een belastingteruggaaf als het drempelbedrag van € 545 wordt overschreden.
Let op! : de middelingsregeling is per 1 januari 2023 vervallen. De laatste periode waarover u kunt middelen is 2022, 2023 en 2024. Als u kiest voor de periode 2020,2021 en 2022, dan kunt u voor 2023 en 2024 geen middeling meer aanvragen. Om gebruik te kunnen maken van middeling over 2023 en 2024 moet u 2022 als eerste jaar van de middelingsperiode kiezen.
Via de website van de Europese commissie heeft u de mogelijkheid om te controleren of het BTW van uw Nederlandse en Europese afnemers correct is. Via deze website https://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/#/vat-validation heeft u deze mogelijkheid. Dit voorkomt eventuele toekomstige uitdagingen met de Belastingdienst. Leuker kunnen we het niet maken, maar wel meer compliant.
• Uw volledige naam en die van uw afnemer
Vermeld de juridische naam. De handelsnaam mag ook, als die in combinatie met het adres en woonplaats bij de Kamer van Koophandel is geregistreerd. Bij fiscale eenheden is het gebruikelijk dat de naam van het onderdeel dat de prestatie levert op de factuur staat.
• Uw volledige adres en dat van uw afnemer
Vermeld het adres waar de onderneming feitelijk is gevestigd. Het is niet voldoende als u alleen een postbusnummer vermeldt.
• Uw btw-identificatienummer
Dit is het nummer met ‘NL’ ervoor. Vermeld bij fiscale eenheden het btw-identificatienummer van het onderdeel dat de prestatie levert.
• Als u bij de KVK bent ingeschreven: uw KVK-nummer
• De datum waarop de factuur is uitgereikt en een factuurnummer. Gebruik opeenvolgende nummers voor uw facturen, met 1 of meer reeksen. Elk factuurnummer mag maar 1 keer voorkomen.
• Als u goederen levert: wat voor goederen u hebt geleverd en hoeveel
Bijvoorbeeld 75 kilo drop of 25 AAme vesten.
• Als u diensten levert: wat voor diensten u hebt geleverd en de omvang ervan
Bijvoorbeeld 1 massage van 1 uur of het ophogen van een tuin van 50 m2 met 30 cm grond.
• De datum waarop de goederen of diensten zijn geleverd, of de datum van een vooruitbetaling
• Het bedrag dat u vraagt, exclusief btw
• Levert u goederen of diensten met verschillende btw-tarieven? Vermeld dan de aparte bedragen. Vermeld ook de eenheidsprijs, als dit van toepassing is.
• Het btw-tarief dat van toepassing is op de geleverde goederen of dienst
• Het btw-bedrag
Uiteraard wil AAme u graag helpen bij het opstellen bij uw eerste factuur of meedenken over uw bestaande facturatie.
• Reiskosten openbaar vervoer;
• Hypotheekrente en kosten eigen woning;
• Premie lijfrente, pensioen-banksparen;
• Premie arbeidsongeschiktheidsverzekering;
• Alimentatie ex-partner;
• Uitgaven voor specifieke zorgkosten;
• Weekenduitgaven gehandicapte kinderen;
• Studiekosten; (m.i.v. 1 januari 2022 niet meer)
• Giften.
Indien u naar uw werk met het openbaar vervoer reist en uw kosten worden niet (geheel) vergoed door uw werkgever, dan komt u mogelijk in aanmerking voor de reiskostenaftrek.
De hoogte van de aftrek is een vast bedrag en afhankelijk van de enkele reisafstand (meer dan 10 km) en het aantal dagen per week dat u naar uw werk reist met een maximumbedrag van € 2.354 (jaar 2023). De aftrek wordt verminderd met de reeds ontvangen reiskostenvergoeding van uw werkgever.
U dient bewijs voor de reisaftrek te leveren door middel van een openbaarvervoerverklaring of een reisverklaring van uw werkgever. Op verzoek van de Belastingdienst moet u de verklaring kunnen onderbouwen met bijvoorbeeld de reishistorie van uw ov-chipkaart.
Belastbare inkomsten uit eigen woning zijn de voordelen uit eigen woning verminderd met de op de woning drukkende aftrekbare kosten.
De voordelen van een eigen woning worden bepaald door middel van het eigenwoningforfait (= een percentage van de WOZ-waarde). De aftrekbare kosten bestaan uit de betaalde rente op eigenwoningschulden en overige kosten.
De volgende kosten zijn, onder voorwaarden, aftrekbaar:
• de betaalde rente van uw schulden die behoren tot de eigenwoningschuld;
• de gemaakte kosten voor geldleningen die behoren tot de eigenwoningschuld;
• de periodieke betalingen op grond van de rechten van erfpacht, opstal en beklemming, die betrekking hebben op de eigen woning.
De eigenwoningschuld bestaat uit schulden die u aangaat voor de aanschaf, verbetering of onderhoud van uw eigen woning of de afkoop van het recht van erfpacht of opstal.
De bij de verkoop van uw oude woning eventueel behaalde overwaarde beperkt de hoogte van de eigenwoningschuld van uw nieuwe woning en dus de mogelijke aftrekbaarheid van de hypotheekrentelasten.
Voor de aftrekbaarheid van de rente moet onderscheid worden gemaakt tussen schulden die zijn aangegaan vóór 1 januari 2013 en schulden die na deze datum zijn aangegaan. Per 1 januari 2013 zijn de voorwaarden voor het kwalificeren als eigenwoningschuld namelijk ingrijpend gewijzigd en moet er verplicht jaarlijks op de eigenwoningschuld worden afgelost. Deze voorwaarden gelden niet voor schulden die al op de wijzigingsdatum bestonden.
De volgende kosten met betrekking tot de geldleningen, mits de lening voldoet aan de voorwaarden, zijn aftrekbaar:
• Advies- en bemiddelingskosten voor uw hypotheekadviseur;
• Bereidstellingsprovisie (kosten die u betaalt voor het verlengen van een renteaanbod);
• Notariskosten voor de hypotheekakte;
• Kadastrale rechten voor de hypotheekakte;
• Taxatiekosten voor de verkrijging van de lening;
• Vertalingskosten;
• Kosten voor de aanvraag van de Nationale Hypotheek Garantie;
• Bouwrente die u betaalde na het tekenen van het voorlopig koopcontract, maar voor het tekenen van de hypotheekakte;
• Kosten voor uw nieuwbouwdepot of verbouwingsdepot;
• Royementsaktekosten;
• Boeterente bij oversluiten hypotheek.
De betaalde rente en kosten van de eigen woning zijn in 2023 aftrekbaar tegen 36,93%.
De premies die u betaalt voor een lijfrenteverzekering of inlegt op een pensioenbankspaarrekening zijn onder voorwaarden aftrekbaar. Naast voorwaarden omtrent de verzekeraar en de inhoud van de polis, moet er sprake zijn van een pensioentekort. Om te beoordelen of u een pensioentekort heeft dienen uw jaarruimte en reserveringsruimte te worden berekend.
Jaarruimte
Per jaar kan worden berekend hoeveel pensioen u in een kalenderjaar zou mogen opbouwen en hoeveel u via uw werkgever werkelijk opgebouwd heeft (de zogenaamde. A-factor). Deze berekening wordt de jaarruimteberekening genoemd. De jaarruimte ontstaat als u in een bepaald jaar minder pensioen opbouwt dan u maximaal zou mogen opbouwen. De berekening voor 2023 is, in de meeste gevallen, gebaseerd op uw situatie en inkomen van 2022.
Reserveringsruimte
Naast de jaarruimte heeft u mogelijk nog een reserveringsruimte. De reserveringsruimte is het niet-benutte deel van de jaarruimtes uit de voorafgaande zeven jaar. U kunt de reserveringsruimte alsnog (gedeeltelijk) gebruiken als u meer premie in aftrek wilt brengen dan u aan jaarruimte in 2023 heeft.
Het in aanmerking te nemen bedrag aan reserveringsruimte in 2023 bedraagt ten hoogste 17% van de premiegrondslag met een maximum van € 8.065. Voor belastingplichtige die bij het begin van het kalenderjaar een leeftijd heeft bereikt die ten hoogste tien jaar lager is dan de in dat kalenderjaar geldende pensioenleeftijd, bedraagt het maximale bedrag van de in aanmerking te nemen reserveringsruimte € 15.922.
Alimentatie die u aan een of meerdere ex-partners moet betalen op grond van een rechterlijk vonnis en/of de uitkeringen die u onderling bent overeengekomen zijn aftrekbaar.
De alimentatie moet dienen om in het levensonderhoud van die partner(s) te kunnen voorzien.
Alimentatie voor uw kinderen is niet aftrekbaar.
Als u in 2023 een aanzienlijk bedrag aan zorgkosten heeft betaald dan mag u bepaalde ziektekosten aftrekken, de zogenaamde specifieke zorgkosten.
Om voor aftrek in aanmerking te komen moet u aan de volgende voorwaarden voldoen.
Voorwaarden
• U mag alleen kosten aftrekken die u maakt in verband met ziekte of invaliditeit;
• U mag de kosten alleen aftrekken in het jaar waarin u die kosten hebt betaald;
• U mag alleen het deel van de kosten aftrekken waarvoor u geen vergoeding kunt krijgen van uw verzekeraar of vanuit de bijzondere bijstand;
• De zorgkosten vallen niet onder het verplicht en/of vrijwillig eigen risico;
• U komt alleen voor aftrek in aanmerking indien het drempelbedrag overschreden wordt;
• U moet uw kosten kunnen aantonen als de Belastingdienst ernaar vraagt.
Voor wie?
In bepaalde gevallen kunt u ook zorgkosten in aftrek nemen als ze zijn gemaakt voor:
• Uzelf en uw (fiscale) partner;
• Uw kinderen die jonger zijn dan 27 jaar, als zij niet in staat zijn de kosten zelf te betalen;
• De tot uw huishouden behorende ernstig gehandicapte personen van 27 jaar of ouder;
• De bij u inwonende zorgafhankelijke ouders, broers en/of zussen.
Specifieke zorgkosten
Onder de aftrekbare specifieke zorgkosten vallen onder andere de onderstaande kosten. Voor de aftrek van een aantal zorgkosten worden aanvullende voorwaarden gesteld:
• Huisarts, tandarts of specialist;
• Verpleging in ziekenhuis of verpleeginstelling;
• Medische behandelingen op voorschrift en onder begeleiding van een arts, zoals acupunctuur, revalidatie, homeopathie;
• Behandeling door een paramedicus waarvoor geen verwijzing door een arts nodig is, zoals fysiotherapeut, diëtist, logopedist;
• Steunzolen;
• Gehoorapparaten, tenzij de meerprijs is ontstaan door een persoonlijke voorkeur, zoals bijv. de kleur van het apparaat;
• Dieet op voorschrift van een arts of diëtist, hiervoor geldt een vast bedrag afhankelijk van het dieet en/of aandoening;
• Vervoer naar arts of ziekenhuis, de werkelijke uitgaven per kilometer;
• Extra vervoerskosten door ziekte of invaliditeit, als u aannemelijk kunt maken dat u hierdoor hogere vervoerskosten heeft;
• Extra gezinshulp, hiervoor geldt een eigen drempelbedrag afhankelijk van uw inkomen;
• Extra kleding en beddengoed, een vast bedrag mits de ziekte minimaal 1 jaar (gaat) duren;
• Reiskosten voor ziekenbezoek, mits de zieke tot uw huishouden behoorde, langer dan een maand verpleegd wordt en u de zieke regelmatig bezoekt.
Niet aftrekbare zorgkosten
De onderstaande kosten zijn niet aftrekbaar:
• Premies voor uw (aanvullende) zorgverzekering;
• Eigen risico, wettelijk en vrijwillig;
• Eigen bijdrage CAK en Zorgverzekeringswet;
• Aanschaf van hulpmiddelen zoals:
o Rollator, krukken en andere loophulp;
o Scootmobiel en rolstoel;
• Kosten voor ondersteuning van het gezichtsvermogen zoals:
o Lenzen of een bril;
o Laseren van een oog ter vervanging van een bril.
• Aanpassingen aan de woning in verband met ziekte of invaliditeit, zoals een traplift.
Drempel zorgkosten
De uitgaven voor specifieke zorgkosten leiden tot een aftrekbaar bedrag voor zover ze meer bedragen dan de inkomensafhankelijke drempel. De drempel wordt bepaald aan de hand van het gezamenlijk (verzamel)inkomen van u en uw fiscale partner.
Voor een inkomen tot € 8.603 is de drempel € 149 (fiscaal partners € 298). Voor inkomen boven € 8.603 is deze drempel 1,65% van het verzamelinkomen.
Voor inkomen boven € 45.696 bedraagt de drempel € 753 plus 5,75% over het verzamelinkomen boven € 45.696.
Ouders of verzorgers hebben soms extra weekenduitgaven vanwege de verzorging van ernstig gehandicapte personen. Als de extra uitgaven worden gedaan voor een persoon die 21 jaar of ouder is én doorgaans in een inrichting verblijft, dan kunnen deze kosten mogelijk in aftrek worden gebracht.
De werkelijke kosten zijn niet relevant, maar voor het bedrag van de aftrek zijn vaste bedragen vastgesteld:
• Per dag van verzorging mag de belastingplichtige € 12 in aanmerking nemen;
• Indien er reiskosten met de eigen auto worden gemaakt: € 0,21 per kilometer.
Dit geldt alleen voor vervoer tussen de plaats waar de gehandicapte persoon doorgaans verblijft en het woonadres van de belastingplichtige. Reiskosten naar een andere locatie, zoals een vakantiewoning, komen niet voor aftrek in aanmerking.
Indien u een gift heeft gedaan aan een aangewezen algemeen nut beogende instelling (ANBI) dan zijn deze giften aftrekbaar. U moet daarbij ook denken aan eventueel vrijwilligerswerk waarbij u heeft afgezien van een kostenvergoeding waar u wel recht op had.
Periodieke giften
Een periodieke gift komt volledig voor aftrek in aanmerking, er geldt geen drempel. Vanaf 1 januari 2023 geldt een maximum voor periodieke giften aan een ANBI, nl. € 250.000.
Uw gift is een periodieke gift als u aan deze voorwaarden voldoet:
• U geeft jaarlijks hetzelfde bedrag aan dezelfde instelling of vereniging. U mag zelf bepalen of u uw jaarlijkse gift in 1 keer of in meerdere keren betaalt;
• U betaalt het bedrag minimaal 5 jaar achter elkaar;
• U hebt vastgelegd wanneer uw jaarlijkse gift stopt, bijvoorbeeld als u overlijdt of als uw partner overlijdt en/of na verloop van een periode van minimaal 5 jaar;
• U hebt de periodieke gift vastgelegd in een overeenkomst die u door een notaris laat opmaken of in een overeenkomst die u zelf met de vereniging of instelling sluit (een onderhandse akte van schenking);
• U ontvangt niets in ruil voor uw periodieke gift.
Andere giften
Voor de aftrek van andere giften gelden een drempel en een maximumbedrag. De drempel bedraagt 1% van het (gezamenlijk) verzamelinkomen, met een minimum van € 60. De giften mogen niet meer bedragen dan 10% van het verzamelinkomen.
Giften aan culturele instellingen
Bij giften aan een culturele ANBI mag het bedrag van de gift worden verhoogd met 25%, maar deze verhoging is maximaal € 1.250.
Neem contact op met uw AAme contactpersoon.
Stuur deze rechtstreeks naar uw AAme contactpersoon, of upload deze via het portaal.
Neem contact op met de backoffice via administratie@aame.nl of 015-2158815.