De huidige Nederlandse recruitmentmarkt is een uitdaging voor menig recruiter. Mede door de COVID-situatie is de banengroei van de afgelopen jaren tot een eind gekomen. De post-COVID verwachting is dat het consumentenvertrouwen weer toeneemt en organisaties weer meer werknemers zullen aannemen. Geleidelijk zal er geen vacaturestop meer zijn. De huidige subsidiemaatregelen (zoals de NOW-regelingen) geven dan ook een vertekend beeld op de werkloosheidscijfers. Het aanbod werkzoekenden zal dan ook aanzienlijk groter worden, wat een gunstige situatie creëert in combinatie met de afnemende vacaturestop.
Verdubbeling van Nederlandse recruitmentbureaus
In Nederland tellen we ruim 1 miljoen uitzendkrachten, zowel ingezetenen als niet-ingezetenen. Uitzendwerk is niet weg te denken uit de Nederlandse economie. Tien procent van alle werknemersbanen komt via de uitzendbranche. Het aantal bedrijven dat zich bezighoudt met personeelswerving en recruitment is verdubbeld in de afgelopen vijf jaar. Van de geschatte 14000 uitzendbureaus hebben ruim 4500 het Stichting Normering Arbeid (SNA) keurmerk. Dit keurmerk is ontwikkeld om de risico’s van inleners van arbeid en opdrachtgevers van werk te beperken. Indien gebruik wordt gemaakt van een uitzendonderneming met het SNA-keurmerk, is er onder voorwaarden sprake van fiscale vrijwaring.
Succesvol zijn in een volle markt
Op de Nederlandse markt is er in diverse sectoren (onder andere de zorg, IT en het onderwijs) schaarste aan personeel. Om als recruitmentbureau succesvol te zijn in een volle markt, is onderscheiding essentieel. Maar hoe kun je je positie als recruitmentbureau versterken?
Naast een doordachte marketingaanpak, het proactief werven, data gedreven tools en software die het werk van de recruiter vergemakkelijken, is er een ander belangrijk aspect kenmerkend bij de top 100-recruitmentbureaus wat zorgt voor de onderscheidende factor.
Focus óók op de inlener
De recruitmentbureaus in de top 100 focussen zich niet alleen op hun kandidaten, maar ook op de inlener. Uit cijfers blijkt dat de recruitmentbureaus uit de top 100, NEN 4400 gecertificeerd zijn en aangesloten zijn bij de ABU en/of NBBU. De NEN 4400 certificering stelt onder andere eisen aan personeels- en loonadministratie. Het doel is om het inlenen en uitbesteden van arbeid makkelijker, maar ook en fraudebestendiger te maken. Voor de inlener is het ontzorgd worden in de juridische aspecten rondom het werkgeverschap van groot belang. Met een NEN 4400 certificering heb je als uitzendbureau duidelijk een streepje voor. Na het behalen van de NEN 4400 certificering krijgt het recruitmentbedrijf het SNA-keurmerk.
Werkgeversoplossingen
Indien je zelf als uitzendbureau niet NEN-gecertificeerd bent, zijn er diverse mogelijkheden om gebruik te maken van NEN-gecertificeerde personeelsoplossingen. Bij AAme Adviseurs bieden we oplossingen die flexibel, betrouwbaar en zonder risico’s zijn. Al ruim 35 jaar biedt AAme oplossingen voor het werken met contractors (expats) en zelfstandigen (zzp’ers) in Nederland aan. Uw contractors laten werken op de payroll van AAme brengt grote voordelen met zich mee. Als erkent referent bij de Immigratie-en Naturlisatiedienst (IND) en NEN-gecertificeerd bedrijf beschikt AAme over een eigen G-rekening. Daarnaast is AAme opgenomen in het register van het SNA. AAme heeft een uitstekende relatie met de belastingdienst, VRO en andere instanties.
Of u het nou via de payroll-oplossing van AAme wilt doen of via uw eigen Nederlandse of Engelse entiteit, AAme staat voor u klaar met een team van accountants, belastingadviseurs en juristen om u de complete dienstverlening te kunnen leveren.