Elektrisch rijden: spelregels 2022 én subsidie bestelbus

De regering heeft bekend gemaakt dat het één en ander gaat wijzigen voor elektrisch rijden volgend jaar (2022).

Inhoud van de bekendmaking

De bijtelling blijft ongewijzigd. Dit betekent dat de hoofdregel is een bijtelling van 22% over de nieuwwaarde (cataloguswaarde) van de auto. 100% elektrische rijders krijgen een korting op deze 22%. De korting voor dit jaar is 10% en je betaalt dus (22% – 10%) 12% bijtelling. Voor elektrische auto’s die in 2022 voor het eerst worden toegelaten zal die 6% bedragen. De effectieve bijtelling is dan dus (22% – 6%) 16%. Let op: deze 16% is alleen van toepassing op de eerste € 35.000 (in 2021: € 40.000). De kortingen gelden voor 60 maanden.

De regering wil met deze kortingstarieven vermoedelijk de Tesla-rijders aanpakken, omdat het alleen nog voor de eerste € 35.000 gaat gelden en zorgen dat 100% elektrisch rijden betaalbaar is voor iedereen. Uit diverse plannen blijkt elektrisch rijden een belangrijk speerpunt om de klimaatcrisis te bestrijden. Huidige doelstelling is in 2050 nul procent CO2, maar vermoedelijk is verdere aanscherping nog vereist.

De regering heeft verder bekend gemaakt ook extra geld uit te trekken om ondernemers een subsidie van 10% te geven op de aanschaf van een elektrische bestelbus (met een maximaal bedrag van € 5.000). Deze bestelbussen komen verder mogelijk in aanmerking voor onder andere milieu-investeringsaftrek.

Tijdig keuze maken voor 2022

Vanwege bovenstaande en onderstaande redenen is het belangrijk om de zakelijke auto weer eens tegen het licht te houden:

  • Misschien rijdt u in de praktijk de auto bijna geheel zakelijk (500 kilometer privé of minder) en kunt u door middel van een verklaring ‘geen privégebruik’ dit aantonen of met een sluitende kilometeradministratie;
  • Misschien bij aanschaf van een nieuwe auto die onder het kortingstarief valt de dealer vragen alles-op-alles te zetten om te zorgen dat de auto nog onder de 2021 regels valt (dan is het 12% bijtelling i.p.v. 16% bijtelling);
  • Mogelijk zit de kortingsperiode van 60 maanden er inmiddels op en is het daarom voordeliger om de auto privé te gaan rijden (na 60 maanden valt een auto onder de 22% bijtelling in plaats van het kortingstarief);
  • Een mooie elektrische bestelbus op het oog? Reken uit aan de hand van de beschikbare subsidie en o.a. milieu-investeringsaftrek of het voordelig is. De pot met geld kan zomaar weer leeg zijn bij veel aanvragen.

Nog een drietal tips:

  • Maak vóór het einde van het jaar de keuze om wel of geen verklaring geen privégebruik aan te vragen, omdat dit alleen per kalenderjaar kan;
  • De ondernemer is vrij in het bijhouden van een sluitende kilometeradministratie. Wel merkt de Belastingdienst het volgende op:
    Gebruikt u een rittenregistratiesysteem met het Keurmerk Ritregistratiesystemen, dan gaan wij er vanuit dat uw rittenregistratie sluitend is. Wij kunnen nog wel een controle instellen en onderzoeken of een rit zakelijk of privé is;

  • AAME helpt graag met het maken van de keuze m.b.t. de bijtelling, neem contact op; samen met de ondernemer rekenen wij graag uit of de elektrische bestelbus een geschikte keuze is voor de onderneming. Op die manier kunt u maximaal profiteren van de beschikbare regelingen.

Lees ook: Een beter milieu begint fiscaal bij jouw auto

Contact